Bahasa Melayu: Siri Cemerlang
KECEMERLANGAN BAHASA MELAYU SPM – BM2.
LATIHAN PENGUKUHAN BERCORAK PEPERIKSAAN.
EJAAN DAN IMBUHAN
LATIHAN 7
Dalam ayat-ayat di bawah terdapat dua ‘penggunaan ejaan dan imbuhan yang salah’. Kenal pasti kesalahan-kesalahan tersebut dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksudnya.
i. Kami mencadangkan hendak pergi menuntun wayang pada malam minggu nanti.
ii. Adohai malangnya nasibku semua penghuni rumah yang aku mengunjungi tidak ada di rumah!.
iii. Pak Miskon menghadapi masaalah tidak dapat diselesaikan hutang semenjak beliau terlibat dengan kemalangan jalan raya setahun yang lepas.
[6 markah]
LATIHAN 8.
Dalam ayat-ayat di bawah terdapat dua ‘penggunaan ejaan dan imbuhan yang salah’. Kenal pasti kesalahan-kesalahan tersebut dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksudnya.
i. Matalamat sekolah mengadakan program gotong-royong bertujuan pemupukan semangat bekerjasama dalam kalangan pelajar-pelajarnya.
ii. Bunga-bunga yang terpamer di dalam dewan itu cantek belaka.
iii. Entah berapa lama panggilan itu tidak berjawab kerana sungguh lina tidurku ketika itu.
[6 markah]
Latihan 9.
Dalam ayat-ayat di bawah terdapat dua ‘penggunaan ejaan dan imbuhan’ yang salah. Kenal pasti kesalahan-kesalahan tersebut dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksudnya.
i. Keadaanku pada masa itu maseh membuai-buai antara sedar dengan tidak.
ii. Kain langser itu sudah lama terlipat dan disimpan di dalam peti.
iii. Penjenayah itu dijatuhi hukuman penjara dan sebat mandantori setelah dia terdapat bersalah menculik seorang ahli perniagaan.
[6 markah]
JAWAPAN:
LATIHAN 7.
Dalam ayat-ayat di bawah terdapat dua ‘penggunaan ejaan dan imbuhan yang salah’. Kenal pasti kesalahan-kesalahan tersebut dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksudnya.
i. Kami ‘bercadang’ hendak pergi ‘menonton’ wayang pada malam minggu nanti.
ii. ‘Aduhai’ malangnya nasibku semua penghuni rumah yang aku ‘kunjungi’ tidak ada di rumah!.
iii. Pak Miskon menghadapi ‘masalah’ tidak dapat ‘menyelesaikan’ hutang semenjak beliau terlibat dengan kemalangan jalan raya setahun yang lepas.
[6 markah]
LATIHAN 8.
Dalam ayat-ayat di bawah terdapat dua ‘penggunaan ejaan dan imbuhan yang salah’. Kenal pasti kesalahan-kesalahan tersebut dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksudnya.
i. ‘Matlamat’ sekolah mengadakan program gotong-royong bertujuan ‘memupuk’ semangat bekerjasama dalam kalangan pelajar-pelajarnya.
ii. Bunga-bunga yang ‘dipamerkan’ di dalam dewan itu ‘cantik’ belaka.
iii. Entah berapa lama panggilan itu tidak ‘terjawab’ kerana sungguh ‘lena’ tidurku ketika itu.
[6 markah]
LATIHAN 9.
Dalam ayat-ayat di bawah terdapat dua penggunaan ejaan dan imbuhan yang salah. Kenal pasti kesalahan-kesalahan tersebut dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksudnya.
i. Keadaanku pada masa itu ‘masih’ ‘terbuai-buai’ antara sedar dengan tidak.
ii. Kain ‘langsir’ itu sudah lama ‘berlipat’ dan disimpan di dalam peti.
iii. Penjenayah itu dijatuhi hukuman penjara dan sebat ‘mandatori’ setelah dia ‘didapati bersalah menculik seorang ahli perniagaan.
[6 markah]
No comments:
Post a Comment