Bahasa Melayu: Siri Cemerlang
KECEMERLANGAN BAHASA MELAYU SPM – BM2.
P & P MENGESAN KESILAPAN TATABAHASA
OBJEKTIF: Pelajar boleh mengesan kesilapan-kesilapan tatabahasa dalam ayat.
LANGKAH 1.
Penerangan guru kepada pelajar.
i. Dalam SPM BM2 ada soalan yang berkaitan dengan mengasan kesilapan tatabahasa dalam ayat-ayat yang diberikan kepada calon-calon peperiksaan.
ii. Dalam satu ayat yang diberi, ada dua kesilapan dari segi tatabahasa.
LANGKAN 2.
i. Frasa kata yang mengandungi kesalahan tandakan ( X ) dan tiada kesilapan tandakan ( / ).
ii. Guru menerangkan kesilapan-kesilapan yang sering terjadi ialah:-
Jenis-jenis kesalahan yang lazim dikemukakan dalam soalan ialah:
a. Kesalahan perkataan atau kosa kata.
Contoh;
Ahmad ‘keciwa’ - sepatutnya ‘kecewa’ (kesalahan ejaan)
Pelancung - pelancong (kesalahan ejaan)
Perabut - perabot (kesalahan ejaan).
Pergi ‘melancung’ - sepatutnya ‘melancong’ (kesalahan penggunaan
perkataan)
Tinggal di ‘pendalaman’ - sepatutnya ‘pedalaman’ (kesalahan penggunaan perkataan)
b. Kesalahan frasa mengikut hukum D – M.
Dalam bahasa Melayu hukum D (unsur yang diterangkan) merupakan unsur inti yang hadir pada kedudukan yang pertama dan M (unsur yang menerangkan) hadir pada kedudukan yang kedua dalam frasa ayat
Contoh;
Cili sos - sepatutnya ‘sos cili’
Nusantara Restoran - sepatutnya ‘Restoran Nusantara’
Mini bas - sepatutnya ‘bas mini’
Kredit kad - sepatutnya ‘kad kredit’
c. Perkataan orang, kaum, keturunan, bangsa, bahasa dan suku kaum mesti digunakan apabila kita hendak menyebut sesuatu kaum, suku kaum, bangsa, keturunan atau bahasa.
Contoh,
Penduduk negeri Johor kebanyakannya Melayu ( X )
Penduduk negeri Johor kebanyakannya orang Melayu ( / )
Cina pernah menjadi bangsa yang bertamadun ( X )
Bangsa Cina pernah menjadi bangsa yang bertamadun ( / )
Melayu, Cina dan India ialah kaum yang terbesar di negara ini ( X )
Kaum Melayu, Cina dan India ialah kaum yang terbesar di negara ini ( / )
Bahasa yang digunakan itu ialah Melayu, bukan Inggeris ( X )
Bahasa yang digunakan itu ialah bahasa Melayu, bukan bahasa Inggeris ( / )
Sarawak telah lama didiami oleh Iban ( X )
Sarawak telah lama didiami oleh kaum Iban ( / )
d. Kesalahan makna ayat yang tidak jelas.
Contoh;
Tanah liat ialah mineral silikat paling halus sehingga memerlukan teknik sinar-X untuk mengkajinya. ( X )
Tanah liat ialah mineral silikat paling halus sehingga ‘untuk mengkajinya’ diperlukan teknik sinar-X. ( / )
e. Kesalahan ayat yang tidak mempunyai subjek.
Contoh;
Ini dapat dilihat pada harga belimbing besi di Kuala Lumpur cuma berjumlah RM2.00 sekilo (salah)
Hal ini dapat dilihat pada harga belimbing besi di Kuala Lumpur, iaitu berjumlah RM2.00 sekilo (betul)
f. Ayat tergantung.
Contoh;
Penjenayah itu dijatuhkan oleh hakim. ( X )
Penjenayah itu dijatuhkan hukuman oleh hakim ( / )
g. Kesalahan penggunaan bahasa yang tidak sesuai mengikut taraf sosial seseorang.
Contoh;
Baginda berucap kepada pembesar negeri ( X )
Baginda ‘bertitah’ kepada pembesar negeri ( / )
h. Kesalahan frasa kerja yang kata kerja transitif tidak diikuti oleh penyambut (objek).
Contoh;
Ali melukis untuk dihadiahkan kepada kakaknya ( X )
Ali melukis gambar untuk dihadiahkan kepada kakaknya ( / )
i. Kesalahan penggunaan kata sendi nama.
Contoh;
Ketika keluar daripada kelas 5 Biru, saya terlanggar gadis itu ( X )
Ketika keluar ‘dari’ kelas 5 Biru, saya terlanggar gadis itu ( / )
j. Kesalahan penggunaan kata jamak.
Contoh;
Kebanyakan guru-guru lelaki telah dihantar ke kawasan luar bandar ( X )
Kebanyakan ‘guru’ lelaki telah dihantar ke kawasan bandar ( / )
k. Kesalahan penggunaan kata ganda.
Contoh;
Perdana Menteri-Perdana Menteri negara ASEAN sedang bermesyuarat di Singapura.. ( X )
‘Perdana-Perdana’ Menteri negara ASEAN sedang bermesyuarat di Singapura. ( / )
l. Kesalahan penggunaan kata imbuhan.
Contohnya;
Kerajaan sedang memperbesarkan jalan raya di kampung itu ( X )
Kerajaan sedang ‘memperbesar’ jalan raya di kampung itu ( / )
LANGKAH 3.
Guru mengedarkan latihan-latihan pengukuhan.
No comments:
Post a Comment