Peristiwa 1
Amira mengimbas kembali kejayaannya memancing perhatian Jacinta supaya ikut serta dalam ekspedisi arkeologi pelajar tahun akhir sebuah universiti seliaan ibunya. Amira menggunakan minat (obses) Jacintha terhadap batu kuarza.
Watak: Amira
Perwatakan: Bijak / prihatin / peka
Latar masyarakat: Masyarakat yang bijak / prihatin / peka
Nilai: Kebijaksanaan / keprihatinan / kepekaan
Persoalan: Kebijaksanaan / keprihatinan / kepekaan terhadap minat orang lain
Pengajaran: Kita hendaklah peka / prihatin / bijak memahami minat / kecenderungan orang lain
Peristiwa 2
Amira menggunakan kemudahan akses internet (jalur lebar) tanpa wayar di dalam koc / gerabak kereta api untuk berutus e-mel dan mengemas kini laman sesawang (web) milik ibunya.
Perwatakan: Bijak (memenuhi masa) / tidak suka membuang masa
Latar masyarakat: Masyarakat yang bijak menggunakan masa luang
Nilai: Kesungguhan / kebijaksanaan
Persoalan: Kebijaksanaan dalam menggunakan masa terluang
Pengajaran: Kita hendaklah bijak menggunakan masa terluang / kita janganlah suka membuang masa
Peristiwa 3
Dr. Zawawi bergegas ke khemah pelajar bagi menyelamatkan tapak cari gali arkeologi. Jika terlambat, tapak-tapak berkenaan mungkin rosak akibat hujan lebat secara tiba-tiba itu.
Watak: Dr. zawawi
Perwatakan: Cekap / pantas / tangkas
Latar masyarakat: Masyarakat yang cekap / pantas / tangkas
Nilai: Kecekapan / kepantasan / ketangkasan
Persoalan: Kecekapan / kepantasan / ketangkasan dalam bertindak
Pengajaran: Kita hendaklah cekap / pantas / tangkas dalam sesuatu tindakan yang penting.
Peristiwa 4
Profesor Zaidah telah menjangka peristiwa tali khemah diputuskan kerana berlaku persaingan di hutan. Namun, beliau cuba menyembunyikan perkara itu supaya tidak mengganggu tumpuan pelajar terhadap kerja-kerja cari gali arkeeologi.
Watak: Profesor Zaidah / ibu Amira
Perwatakan: Berpandangan jauh / tegas
Latar masyarakat: Masyarakat yang berpandangan jauh
Nilai: Kebijaksaan / kepekaan / keprihatinan / ketegasan
Persoalan: Kebijaksanaan / keprihatinan / kepekaan / ketegasan dalam membuat keputusan
Pengajaran: Kita hendaklah bijak / peka / prihatin / tegas dalam membuat keputusan
Peristiwa 5
Malique menunda hasratnya untuk mengenali lelaki yang ditemaninya meredah hutan pada tengah malam buta. Dia menunggu masa yang sesuai kerana pemergiannya pun semata-mata kerana didesak oleh ibunya.
Watak: Malique
Perwatakan: Berhati-hati / Teliti
Latar masyarakat: Masyarakat yang berhati-hati / teliti
Nilai: Ketelitian
Persoalan: Ketelitian dalam bertindak
Pengajaran: Kita hendaklah berhati-hati / teliti sebelum bertindak
PERISTIWA 6
Amira kaget apabila disapa oleh Malique sebaik selesai mandi di Air Terjun Angin, di kaki Bukit Mat Raya. Amira yang berminat untuk mengetahui tujuan Malique ke belantara yang sama dengannya mendorongnya berlaku jujur dengan memohon maaf sebab asyik memerhatikan Malique semasa dalam kereta api dahulu.
Watak: Amira
Perwatakan: jujur / berterus terang
Latar masyarakat: masyarakat yang jujur / berterus terang
Nilai: Kejujuran
Persoalan: Kejujuran dalam komunikasi
Pengajaran: Kita hendaklah jujur dalam komunikasi
PERISTIWA 7
Dr Zawawi yang pendiam tiba-tiba memulakan usik-mengusik tentang aroma dan keenakan daging rusa panggang yang dihidangkan kepada warga Desa Karpus. Dr Zawawi hendak menyakat Amira dan JC, tetapi akhirnya dia sendiri yang terkena.
Watak: Dr Zawawi
Perwatakan: Pendiam / kelakar / suka bercanda
Latar masyarakat: Masyarakat yang pendiam / kelakar / suka bercanda
Nilai: Berhati-hati (merujuk sifat pendiam)
Persoalan: Berhati-hati dalam komunikasi
Pengajaran: Kita hendaklah berhati-hati dalam komunikasi
PERISTIWA 8
Dr Zawawi cuba menenangkan kegelisahan peserta perkhemahan tentang bunyi pelik dan bau keretek semasa berkawal pada waktu malam. Dr Zawawi membuat andaian Pak Lias yang menghisap keretek itu (walhal perbuatan Tau - bab kemudian).
Watak: Dr Zawawi
Perwatakan: Bijak / panjang akal
Latar masyarakat: masyarakat yang bijak / panjang akal / masyarakat pensyarah / masyarakat doktor muda
Nilai: Kebijaksanaan
Persoalan: Kebijaksanaan dalam menenangkan suasana yang tidak menentu
Pengajaran: Kita hendaklah bijaksana menenangkan keadaan yang tidak menentu
PERISTIWA 9
Rusdi, ketua kumpulan peserta ekspedisi berjaya mendesak Profesor Zaidah menerangkan hal sebenar di sebalik peristiwa aneh yang berlaku. Rusdi memang halus pengamatannya kerana dialah yang menjumpai tulang karpus yang menjadi nama kompleks arkeologi mereka.
Watak: Rusdi
Perwatakan: Teliti
Latar masyarakat: Masyarakat yang teliti
Nilai: Ketelitian
Persoalan: Ketelitian dalam melaksanakan tugasan
Pengajaran: Kita hendaklah teliti dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan
PERISTIWA 10
Profesor Zaidah akhirnya mengalah lalu menerangan kedudukan sebenar cabaran yang dihadapi dengan kehadiran pencari emas di sekitar Bukit Mat Raya. Namun, Profesor Zaidah menegaskan bahawa selagi tiada bukti, mereka perlu bertahan menyiapkan kerja cari gali tanpa membuat sebarang tuduhan.
Watak: Profesor Zaidah / pengarah projek arkeologi
Perwatakan: Amanah / Bijak memimpin / bertanggungjawab
Latar masyarakat: Masyarakat yang amanah / bijak memimpin / bertanggungjawab
Nilai: Amanah / berkepimpinanan
Persoalan: Amanah dalam menyimpan rahsia / Bertanggungjawab terhadap kumpulan
Pengajaran: Kita hendaklah amanah dalam menyimpan rahsia / bertanggungjawab terhadap kumpulan
rujukan: rakan fb
No comments:
Post a Comment