Sunday, November 13, 2011

Bahasa Melayu: Peristiwa, watak, perwatakan, latar masyarakat, nilai, persoalan dan pengajaran Kembara Amira

Peristiwa 1

Amira mengimbas kembali kejayaannya memancing perhatian Jacinta supaya ikut serta dalam ekspedisi arkeologi pelajar tahun akhir sebuah universiti seliaan ibunya. Amira menggunakan minat (obses) Jacintha terhadap batu kuarza.

Watak:  Amira

Perwatakan: Bijak / prihatin / peka

Latar masyarakat:  Masyarakat yang bijak / prihatin / peka

Nilai:  Kebijaksanaan / keprihatinan / kepekaan

Persoalan:  Kebijaksanaan / keprihatinan / kepekaan terhadap minat orang lain

Pengajaran:  Kita hendaklah peka / prihatin / bijak memahami minat / kecenderungan orang lain

Peristiwa 2

Amira menggunakan kemudahan akses internet (jalur lebar) tanpa wayar di dalam koc / gerabak kereta api untuk berutus e-mel dan mengemas kini laman sesawang (web) milik ibunya.

Perwatakan:  Bijak (memenuhi masa) / tidak suka membuang masa

Latar masyarakat:  Masyarakat yang bijak menggunakan masa luang

Nilai:  Kesungguhan / kebijaksanaan

Persoalan:  Kebijaksanaan dalam menggunakan masa terluang

Pengajaran:  Kita hendaklah bijak menggunakan masa terluang / kita janganlah suka membuang masa


Peristiwa 3

Dr. Zawawi bergegas ke khemah pelajar bagi menyelamatkan tapak cari gali arkeologi. Jika terlambat, tapak-tapak berkenaan mungkin rosak akibat hujan lebat secara tiba-tiba itu.

Watak:  Dr. zawawi

Perwatakan:  Cekap / pantas / tangkas

Latar masyarakat:  Masyarakat yang cekap / pantas / tangkas

Nilai:  Kecekapan / kepantasan / ketangkasan

Persoalan:  Kecekapan / kepantasan / ketangkasan dalam bertindak

Pengajaran:  Kita hendaklah cekap / pantas / tangkas dalam sesuatu tindakan yang penting.

Peristiwa 4

Profesor Zaidah telah menjangka peristiwa tali khemah diputuskan kerana berlaku persaingan di hutan. Namun, beliau cuba menyembunyikan perkara itu supaya tidak mengganggu tumpuan pelajar terhadap kerja-kerja cari gali arkeeologi.

Watak:  Profesor Zaidah / ibu Amira

Perwatakan:  Berpandangan jauh / tegas

Latar masyarakat:  Masyarakat yang berpandangan jauh

Nilai:  Kebijaksaan / kepekaan / keprihatinan / ketegasan

Persoalan:  Kebijaksanaan / keprihatinan / kepekaan / ketegasan dalam membuat keputusan

Pengajaran:  Kita hendaklah bijak / peka / prihatin / tegas dalam membuat keputusan


Peristiwa 5

Malique menunda hasratnya untuk mengenali lelaki yang ditemaninya meredah hutan pada tengah malam buta. Dia menunggu masa yang sesuai kerana pemergiannya pun semata-mata kerana didesak oleh ibunya.

Watak:  Malique

Perwatakan:  Berhati-hati / Teliti

Latar masyarakat:  Masyarakat yang berhati-hati / teliti

Nilai:  Ketelitian

Persoalan:  Ketelitian dalam bertindak

Pengajaran:  Kita hendaklah berhati-hati / teliti sebelum bertindak


PERISTIWA 6

Amira kaget apabila disapa oleh Malique sebaik selesai mandi di Air Terjun Angin, di kaki Bukit Mat Raya. Amira yang berminat untuk mengetahui tujuan Malique ke belantara yang sama dengannya mendorongnya berlaku jujur dengan memohon maaf sebab asyik memerhatikan Malique semasa dalam kereta api dahulu.

Watak:  Amira

Perwatakan:  jujur / berterus terang

Latar masyarakat:  masyarakat yang jujur / berterus terang

Nilai: Kejujuran

Persoalan:  Kejujuran dalam komunikasi

Pengajaran:  Kita hendaklah jujur dalam komunikasi


PERISTIWA 7

Dr Zawawi yang pendiam tiba-tiba memulakan usik-mengusik tentang aroma dan keenakan daging rusa panggang yang dihidangkan kepada warga Desa Karpus. Dr Zawawi hendak menyakat Amira dan JC, tetapi akhirnya dia sendiri yang terkena. 


Watak:  Dr Zawawi

Perwatakan: Pendiam / kelakar  / suka bercanda

Latar masyarakat:  Masyarakat yang pendiam / kelakar / suka bercanda

Nilai:  Berhati-hati (merujuk sifat pendiam)

Persoalan:  Berhati-hati dalam komunikasi

Pengajaran:  Kita hendaklah berhati-hati dalam komunikasi


PERISTIWA 8

Dr Zawawi cuba menenangkan kegelisahan peserta perkhemahan tentang bunyi pelik dan bau keretek semasa berkawal pada waktu malam. Dr Zawawi membuat andaian Pak Lias yang menghisap keretek itu (walhal perbuatan Tau - bab kemudian).


Watak:  Dr Zawawi

Perwatakan:  Bijak / panjang akal

Latar masyarakat:  masyarakat yang bijak / panjang akal / masyarakat pensyarah / masyarakat doktor muda

Nilai:  Kebijaksanaan

Persoalan:  Kebijaksanaan dalam menenangkan suasana yang tidak menentu

Pengajaran:  Kita hendaklah bijaksana menenangkan keadaan yang tidak menentu


PERISTIWA 9

Rusdi, ketua kumpulan peserta ekspedisi berjaya mendesak Profesor Zaidah menerangkan hal sebenar di sebalik peristiwa aneh yang berlaku. Rusdi memang halus pengamatannya kerana dialah yang menjumpai tulang karpus yang menjadi nama kompleks arkeologi mereka.


Watak:  Rusdi

Perwatakan:  Teliti

Latar masyarakat:  Masyarakat yang teliti

Nilai: Ketelitian

Persoalan:  Ketelitian dalam melaksanakan tugasan

Pengajaran:  Kita hendaklah teliti dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan


PERISTIWA 10

Profesor Zaidah akhirnya mengalah lalu menerangan kedudukan sebenar cabaran yang dihadapi dengan kehadiran pencari emas di sekitar Bukit Mat Raya. Namun, Profesor Zaidah menegaskan bahawa selagi tiada bukti, mereka perlu bertahan menyiapkan kerja cari gali tanpa membuat sebarang tuduhan.



Watak:  Profesor Zaidah / pengarah projek arkeologi

Perwatakan:  Amanah / Bijak memimpin / bertanggungjawab

Latar masyarakat:  Masyarakat yang amanah / bijak memimpin / bertanggungjawab

Nilai:  Amanah  / berkepimpinanan

Persoalan:  Amanah dalam menyimpan rahsia / Bertanggungjawab terhadap kumpulan

Pengajaran:  Kita hendaklah amanah dalam menyimpan rahsia / bertanggungjawab terhadap kumpulan

rujukan: rakan fb

No comments:

Post a Comment