INTERAKSI
2
|
TAJUK 4 Proses
Pembentukan Kata Bahasa Melayu
TAJUK 5 Golongan
Kata Bahasa Melayu
TAJUK 6
Golongan Kata Bahasa Melayu
|
TAJUK 4
|
Proses
Pembentukan Kata Bahasa Melayu
|
SINOPSIS
Tajuk
ini membincangkan definisi dan jenis-jenis kata majmuk dan kata ganda yang
terdapat dalam Bahasa Melayu. Setiap kata majmuk dan kata ganda pula dihuraikan
kepada definisi, jenis dan perinciannya.
HASIL PEMBELAJARAN
Pada
akhir kursus ini, para pelajar dapat :
(i)
Mengenal pasti definisi Kata Majmuk
dan Kata Ganda dalam bahasa Melayu.
(ii)
Menghuraikan jenis-jenis kata majmuk Kata
Ganda dalam bahasa Melayu.
Kerangka Tajuk-tajuk
Rajah
4.1: Kerangka Tajuk 4
4.1 Bentuk Kata Majmuk
Proses pemajmukan ialah
proses yang merangkaikan dua kata dasar atau lebth dan bentuk yang terhasil
membawa makna tertentu. Kata majmuk dieja terpisah dan bertindak sebagai
satu unit, iaitu bentuknya tidak boleh menerima sebarang penyisipan unsur
lain. Dalam bahasa Melayu bentuk kata majmuk seperti mi besar jumlahnya.
Berdasarkan jenisnya, kata majmuk dapât dipisahkan kepada tiga kelompok seperti
yang berikut:
4.1.1 Kata Majmuk Yang
Terdiri Daripada Rangkaian Kata
Bebas,
contohnya:
gambar rajah biru haut air hujan
jalan raya nasi minyak terima kasih
luar biasa merah muda alat tulis
bandar raya tengah hari jam tangan
meja tulis bom tangan kapal terbang
kuning langsat
Dalam kategori ini juga
termasuk bentuk kata yang digunakan sebagai gelaran, Contohnya:
Perdana Menteri Duta Besar Raja Muda
Setiausaha Politik Penolong Pendaftar Ketua Menteri Naib Canselor Profesor Madya
TimbalanKetua Pustakawan Ketua Setiausaha Negara
4.1.2 Kata Majmuk Yang Berbentuk Istilah Khusus
Contohnya:
model linear telefon
dail terus lesung
sendi
kanta tangan segi tiga cari gali
reka bentuk lut
sinar garis
pusat
hak milik mata
pelajaran pita
suara
darah panas kertas
kerja batu
kapur
atur cara kemas
kini urus setia
4.1.3 Kata Majmuk Yang
Mendukung Maksud Kiasan, Iaitu Simpulan Bahasa Contohnya:
kaki ayam buah hati duit kopi
makan angin pilih kasih anak emas
buhan madu manis mulut tumbuk rusuk
berat tangan
4.1.4 Bentuk Yang Telah Mantap
Ada sebilangan kecil bentuk kata
majmuk yang penggunaannya sudah dianggap mantap sebagai satu perkataan yang
utuh, walaupun bentuk kata tersebut tennyata mengandungi dua kata dasar.
Perkataan yang demikian tetap dieja sebagai satu perkataan. Bentuk-bentuk kata
tensebut adalah:
antarabangsa benitahu bumiputera
jawatankuasa kakitangan kerjasama
olahraga matahari setiausaha
sukarela suruhanjaya tandatangan
tanggungjawab warganegara pesuruhjaya
Selain bentuk kata majmuk
yang dibmncangkan di atas, terdapat sejumlah perkataan yang tergolong daham
golongan kata tertentu yang secara lazimnya dieja bercantum, contohnya:
(i) kata
nama : peribadi peribahasa hulubalang
dinihari perikemanusiaan
(ii) kata
adjektif: sukacita dukacita
(iii) kata sendi nama: kepada daripada
(iv) kata hubung: apabila manakala padahal darihal barangkali kadangkala
apakala walhal
(v) kata tanya: bagaimana
4.2 Penggandaan Kata Majmuk
Penggandaan kata majmuk
melibatkan penggandaan unsur pertama kata sahaja. Contohnya:
alat-alat tulis balai-balai
raya suku-suku kata
jirim-jirim organik
menteri-Menteri Besar gambar-gambar rajah
kapal-kapal terbang garis-ganispusat
model-model linear Naib-Naib
Canselon Ketua-Ketua
Menteri
Penolong-Penolong
Pendaftaran
Satu kecualian ialah
penggandaan yang telah mantap; penggandaannya unsur. Contohnya:
pesuruhjaya-pesuruhjaya warganegara-warganegara
tandatangan-tandatangan jawatankuasa-jawatankuasa
setiausaha-setiausaha
4.3 Pengimbuhan Kata Majmuk
Kata majmuk boleh
menerima imbuhan untuk menghasilkan kata terbitan. Pengimbuhan kata majmuk
terdapat dalam dua bentuk, iaitu:
4.3.1 Apabila kata majmuk
menerima imbuhan yang merupakan awalan atau akhiran sahaja,
ejaannya tetap terpisah.
Contohnya:
campur aduk — bercampur aduk
litar selari — berlitar selari
ambil alih — mengambil ahih
temu bual — ditemu bual
daya serap — daya serapan
4.3.2 Apabila kata majmuk menerima imbuhan yang merupakan apitan,
ejaannya menjadi bencantum.
Contohnya:
campur aduk — mencampuradukkan
daya scrap — kedayaserapan
ganis pusat — mengganispusatkan
satu padu — menyatupadukan
urus niaga — diurusniagakan
4.4 Bentuk Kata Ganda
Proses penggandaan dalam
bahasa Melayu ialah proses yang menggandakan kata dasar. Dalam proses demikian
kata dasar boleh mengalami penggandaan penuh atau penggandaan separa. Kata
dasar juga boleh digandakan secara berentak, iaitu bendasarkan rentak bunyi tententu.
Dalam bahasa Melayu terdapat tiga jenis penggandaan, iaitu:
4.4.1 Penggandaan penuh
Penggandaan penuh ialah
proses yang menggandakan keseluruhan kata dasar sama ada kata dasar itu
mengandungi imbuhan ataupun tidak. Penggandaan penuh yang terjadi pada kata
dasar yang tidak ada imbuhan menggandakan seluruh kata dasar.
Contohnya:
pulau-pulau mandi-mandi
buku-buku suku-suku
cantik-cantik minum-minum
tinggi-tinggi mata-mata
sungguh-sungguh kura-kura
tiba-tiba labah-labah
Kata nama yang
mengandungi imbuhan juga boleh digandakan sepenuhnya, iaitu termasuk imbuhan
sekali.
Contohnya:
pemimpin-pemimpin persatuan-persatuan
pelatih-pelatih kehendak-kehendak
4.4.2 Penggandaan separa
Penggandaan separa ialah
proses yang menggandakan sebahagian kata dasar sahaja. Kata dasar boleh
merupakan kata tunggal ataupun kata terbitan. Penggandaan separa boheh berlaku
di hadapan atau di belakang kata dasar. Penggandaan separa yang berlaku pada
kata dasar tunggal lazimnya melibatkan pengulangan suku kata pertamanya, dan
letak gandaannya pada bahagian hadapan kata dasar. Vokal dalam bentuk gandaan
itu mengalami proses pelemahan menjadikannya vokal e pepet.
Contohnya:
laki — lalaki — lelaki
jari — jajari — jejari
siku – sisiku — sesiku
rambut —
rarambut — rerambut
langit — lalangit — lelangit
Penggandaan separa yang
berlaku pada kata dasar yang berimbuhan hanya menggandakan kata dasar utama dan
tidak melibatkan imbuhannya sekali. Penggandaan separa demikian berlaku
terhadap golongan kata kerja dan kata adjektif. Bentuk-bentuk gandaan itu boleh
terletak di bahagian belakang kata dasar atau di bahagian hadapan kata dasar
untuk jenis kata kerja.
Contoh penggandaan separa
yang sedemikian di bahagian belakang kata dasar adalah seperti yang benikut:
berlari-lari terdiri-diri mencari-cari sepandai-pandai berturut-turut
Contoh penggandaan separa
yang sedemikian di bahagian hadapan kata dasar adalah seperti yang berikut:
kasih-mengasihi tolong-menolong
cinta-mencintai
bantu-membantu
kejar-mengejar
4.4.3 Penggandaan Berentak
Penggandaan berentak
ialah proses yang menggandakan kata dasar mengikut rentak bunyi tertentu dalam
kata dasar itu. Dalam penggandaan berentak, seluruh kata dasar digandakan dan
bunyi-bunyi tertentu diulang atau diubah. Berdasarkan perubahan dan pengulangan bunyi-bunyi demikian, maka
penggandaan berentak boleh dibahagikan kepada tiga jenis, iaitu:
(i) penggandaan berentak penguhangan vokal
(ii) penggandaan benentak pengulangan konsonan
(iii) penggandaan berentak bebas
4.4.3.1 Penggandaan berentak pengulangan vokal
ialah penggandaan yang
mempunyai ciri-cmri pensamaan pada bunyibunyi vokal tertentu, iaitu terdapat
cini-ciri keharmonian vokal.
Contohnya:
sayur-mayur cerai-berai
kuih-muih tungkus-lumus selok-belok hingar-bingar
lauk-pauk hina-dina
gotong-royong hiruk-pikuk
4.4.3.2 Penggandaan Berentak Pengulangan Konsonan
ialah penggandaan yang
mempunyai cini-ciri persamaan pada bunyi-bunyi konsonan tertentu.
Contohnya:
gunung-ganang simpang-siur
bukit-bukau mandi-manda
mundar-mandir bolak-balik
kayu-kayan batu-batan
4.4.3.3 Penggandaan berentak bebas
ialah penggandaan yang
tidak mengandungi cini-cini persamaan pada bunyi
vokal atau konsonan.
Contohnya:
anak-pinak saudara-mara
lintang-pukang titik-bengik
TAJUK 5
|
Golongan Kata Bahasa Melayu
|
Sinopsis
Tajuk
ini akan membolehkan anda mengetahui perkara-perkara berikut:
- Konsep golongan kata Bahasa Melayu secara umum;
- Konsep golongan kata nama dan kata kerja Bahasa Melayu;
- Ciri-ciri golongan kata nama dan kata kerja Bahasa Melayu;
- Jenis-jenis golongan kata nama dan kata kerja Bahasa Melayu
Hasil
Pembelajaran
Pada
akhir unit ini, anda seharusnya dapat:
1.
menjelaskan konsep golongan kata bahasa Melayu
secara umum;
2. menghuraikan
konsep golongan kata nama dan kata kerja Bahasa
Melayu;
3. mengklasifikasikan
ciri-ciri golongan kata nama dan kata kerja Bahasa Melayu;
4.
mencerakinkan jenis-jenis golongan kata nama
dan kata kerja bahasa Melayu;
KERANGKA
TAJUK-TAJUK
Rajah 5.1:
Kerangka Tajuk
5.0 Konsep Golongan Kata Bahasa
Melayu
Walaupun
Nik Safiah Karim et.al. (1996) menggolongkan perkataan Bahasa Melayu
berdasarkan kriteria sintaksis dan kriteria semantik namun, ahli-ahli bahasa
lain pula membahagikannya berdasarkan pemahaman masing-masing (Ali
Mahmood et.al. 2010) seperti berikut:
a.
Golongan Kata Menurut Marsden
(1812):
Rajah 5.2 : Golongan Kata Menurut Marsden (1812)
b.
Golongan Kata Menurut Winstedt
(1927)
Rajah 5.3: Golongan Kata Menurut
Winstedt (1927)
c.
Golongan Kata Menurut Asmah
(1968):
Rajah 5.4: Golongan Kata Menurut
Asmah (1968)
d.
Golongan Kata Menurut Tatabahasa
Dewan (1996):
Rajah 5.5: Golongan Kata Menurut
Tatabahasa Dewan (1996)
5.1 Golongan Kata Nama
Golongan kata nama,
seperti yang telah diterangkan, merangkumi sejumlah perkataan yang boleh
menjadi unsur inti pada binaan frasa
nama dan lazimnya kata ini menamakan orang, tempat atau benda. Golongan kata
nama boleh pula dipecahkan kepada sub-golongan berdasarkan ciri-ciri semantik
perkataannya, iaitu seperti yang berikut:
kata
nama khas
kata
nama kata
nama am
kata ganti nama
Maksud ciri-ciri semantik
kata nama ialah makna yang mendukung oleh setiap perkataan yang tergolong dalam
kata nama. Dengan berdasarkan makna demikian seluruh kata nama dapat dipecahkan
kepada tiga subgolongan, iaitu kata nama khas, kata nama am, dan kata ganti
nama.
5.1.1 Kata Nama Khas
Kata nama khas ialah kata
nama yang merujuk nama sesuatu benda yang khusus dan ejaannya berpangkalkan
huruf besar. Kata nama khas terbahagm kepada dua kumpulan, iaitu kata nama khas
hidup dan kata nama khas tak hidup. Kata nama khas hidup pula terbahagi kepada
dua lagi, iaitu kata nama khas hidup manusia dan kata nama khas hidup bukan
manusia. Pembahagian kata nama khas boleh diterangkan melalui rajah yang
berikut:
Rajah 5.6: Golongan Kata Nama
Khas Menurut Tatabahasa Dewan (1996)
5.1.1.1 Kata Nama Khas Hidup
(a) Manusia
Nina Ahmad Tun Abdul Razak Rubi Hamid
P. Ramlee Hani Jamil Raja Azlan Shah
(b) Bukan Manusia
Tumpuk Si Belang Sang Lamri Lassie Comel
(C) Kata Nama Khas Tak Hidup
Kuala Lumpur Pasir
Mas
Ahli Mangku Negara Gunung Kinabalu Proton
Saga
5.1.2 Kata Nama Am
Kata nama am ialah
perkataan yang merujuk benda-benda atau perkara-perkara yang umum sifatnya.
Kata nama am dapat dibahagikan kepada dua jenis, iaitu kata nama am abstrak dan
kata nama am konkrit.
Rajah 5.7: Golongan Kata Nama Am
Menurut Tatabahasa Dewan (1996)
5.1.2.1 Kata Nama Am Abstrak
Kata nama am abstrak
ialah jenis kata nama yang membawa konsep mujarad atau bukan kebendaan.
Contohnya:
Kedamaian demokrasi kemerdekaan
Perhimpunan penyalahgunaan
5.1.2.2 Kate Nama Am Konkrit
Kata nama am konkrit
ialah jenis kata nama yang membawa konsep kebendaan. Contohnya:
mimpi roh idaman
kehendak serapan tangan
rumah kambing sungai
lautan pekerja pelabuhan
kekasih jambatan kereta
5.1.3 Kata Ganti Nama
Kata ganti nama
dibahagikan kepada dua subgolongan kecil, iaitu kata ganti nama tunjuk dan kata
ganti nama din. Kata ganti nama din boleh dipecahkan lagi kepada kata ganti
nama din tanya dan kata ganti nama din orang. Kata ganti nama din orang
terdini daripada kata
ganti nama din orang pertama, kata ganti nama din orang kedua, dan kata ganti
nama din orang ketiga. Berikut mi diperincikan penggolongan kecil kata ganti
nama:
Rajah 5.8 : Golongan Kata Ganti Nama Menurut Tatabahasa Dewan (1996)
5.1.4 Kata Ganti Nama Tunjuk
Kata ganti nama tunjuk
ialah kata nama yang berfungsi menunjuk pada sesuatu perkara atau benda.
Terdapat hanya dua kata ganti nama tunjuk, iaitu itu untuk menunjuk
pada yang jauh, dan ini untuk menunjuk pada
yang dekat.
5.1.5 Kata Ganti Nama Diri
Kata ganti nama din ialah
kata nama yang menjadi pengganti sesuatu benda, perkara, atau manusia. Kata
ganti nama din terbahagi kepada dua kumpulan, iaitu:
(a) kata ganti nama din tanya
(b) kata ganti nama din orang
Kata ganti nama din tanya
ialah jenis kata nama yang berfungsi menanyakan ha! benda, perkara atau
manusia. Terdapat tiga bentuk kata ganti nama din tanya, iaitu siapa yang
merujuk orang, apa yang merujuk benda atau perkara, dan mana yang merujuk benda dan orang.
Kata ganti nama diri
orang ialah jenis ganti nama yang merujuk manusia dan terdiri daripada tiga
kategori, iaitu orang pertama, orang kedua, dan orang ketiga. Contoh-contohnya
adalah seperti yang berikut:
kata ganti nama diri
orang pertama - saya, aku, beta, patik,kami, dan kita
kata ganti nama din orang
kedua - saudara, kamu, awak, engkau, dan anda
kata ganti nama diri
orang ketiga - ia,
dia, beliau, mereka, dan -nya.
5.3 Golongan Kata Kerja
Golongan kata kerja pula merangkumi sejumlah kata dasar yang menjadi
unsur inti dalam binaan frasa kerja. Golongan kata kerja dapat dibahagikan
kepada dua kumpulan, iaitu kata kerja transitif dan kata kerja tak transitif.
Kata kerja transitif pula boleh dibahagikan kepada kata kerja transitif aktif
dan kata kerja transitif pasif (Nik Safiah Karim et.al.2006) seperti berikut:
Golongan kata kerja
merangkumi sejumlah kata dasar yang dapat menjadi unsur inti dalam binaan frasa
kerja. Golongan kata kerja dapat dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu kata
kerja transitif dan kata kerja tak transitif. Kata kerja transitif pula dapat
dibahagikan kepada kata kerja transitif aktif dan kata kerja transitif pasif.
Penggolongan ini dapat digambarkan melalui rajah yang berikut:
Rajah 5.9 :Ciri-Ciri Golongan Kata Kerja
5.3.1 Kata Kerja Tak Transitif
Kata kenja tak tnansitif
ialah kata kerja yang tidak memerlukan penyambut atau objek sesudahnya. Namun
terdapat sejumlah kata kerja tak transitif yang mesti diikuti oleh pelengkap,
sementara yang lainnya tidak perlu diikuti oleh pelengkap. Oleh itu kata kerja
tak transitif dapat dipecahkan kepada dua subgolongan, iaitu kata kerja tak
tnansitif berpelengkap dan kata kerja tak tnansitif tak berpelengkap.
Contoh-contoh kata kenja tak transitif:
5.3.1.1. Kata Kerja Tak
Transitif Tanpa Pelengkap
bangun berjalan tumbang
tersenyum pulang terpegun
menangis menguning menjerit
melancong berkibaran meninggi
5.3.1.2 Kata Kerja Tak Transitif Berpelengkap
Beransur tinggal menjadi
Berbuat ada berbantalkan
5.3.1.3 Kata Kerja Transitif
Kata kerja transitif
ialah kata kerja yang menenima penyambut sesudahnya, yang disebut objek. Kata
kerja transmtif juga dapat dibahagikan kepada dua, iaitu kata kerja transitif
aktif dan kata kerja transitmf pasif. Kata kenja transitif aktif ialah kata
kerja yang menerima awalan meN- dengan atau tanpa akhiran -kan atau -i.
Kata kerja transitif pasif pula malah kata kerja hasil danipada proses
transformasi atau perubahan ayat aktif menjadi ayat pasif.
Contohnya:
1. Ali membeli buku.
(aktif)
2. Buku dibeli oleh Alm.
(pasif)
Contoh-contoh lain adalah
seperti yang benikut:
Kata Kerja Transitif Aktif
|
Kata Kerja Transitif Pasif
|
makan
mengambil
menendang
melihat
memasukkan
mengabaikan
menghasilkan
memendekkan
memperisteri
memperhangat
|
dimakan,
kumakan, kaumakan
diambil,
kuambil, kauambil
ditendang,
kutendang, kautendang
dilihat,
saya lihat, kamu lihat
dimasukkan,
kumasukkan, kaumasukkan
diabaikan,
saya abaikan, kauabaikan
dihasilkan,
kuhasilkan, kauhasilkan
dipendekkan,
saya pendekkan, kamu pendekkan
diperisteri,
kauperisteri
diperhangat,
saya perhangat
|
TAJUK 6
|
Golongan Kata Bahasa Melayu
|
SINOPSIS
Tajuk ini akan membolehkan anda mengetahui perkara-perkara berikut:
·
Konsep golongan
kata adjektif dan kata tugas Bahasa Melayu;
·
Ciri-ciri
golongan kata adjektif dan kata tugas Bahasa Melayu;
·
Jenis-jenis
golongan kata adjektif dan kata tugas Bahasa Melayu
HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir unit ini, anda seharusnya dapat:
1. menghuraikan konsep golongan kata adjektif dan
kata tugas Bahasa Melayu;
2.
mengklasifikasikan ciri-ciri golongan kata
adjektif dan kata tugas Bahasa Melayu;
3.
mencerakinkan golongan kata adjektif dan kata
tugas Bahasa Melayu
KERANGKA
TAJUK-TAJUK
Rajah 6.1 : Ciri-Ciri Golongan Kata
Adjektif dan kata Tugas
6.1 Golongan
Kata Adjektif
Kata adjektif ialah sejumlah perkataan yang
boleh menjadi unsur inti dalam binaan frasa adjektif. Golongan kata adjektif
tidak mempunyai subgolongan yang ketara. Namun kata adjektif dapat dibahagikan
kepada sekurang-kurangnya sembilan kumpulan berdasarkan makna
perkataan-penkataannya, iaitu:
Menurut Nik Safiah Karim et.al. (2006) kata adjektif terbahagi kepada
sekurang-kurangnya sembilan jenis, iaitu (i) kata adjektif sifatan atau
keadaan; (ii) kata adjektif warna; (iii) kata adjektif ukuran; (iv) kata
adjektif bentuk; (v) kata adjektif waktu; (vi) kata adjektif jarak; (vii) kata
adjektif cara; (viii) kata adjektif perasaan; dan (ix) kata adjektif
pancaindera
6.1.1 Kata
Adjektif / Sifatan / Keadaan :
Baik
jahat cerdik
Pandai gopoh lemah
kasar, berani takut
lembut nakal buas
sihat segar sakit
layu tegap tegas
sibuk tenang
6.1.2 Kata
Adjektif Warna
Putih kuning merah
Biru hijau ungu
Perang kelabu
6.1.3 Kata
Adjektif Ukuran
Panjang pendek kecil
Nipis tebal tinggi
Cetek dalam tohor
6.1.4 Kate Adjektif bentuk
Bulat bundar leper
Bujur lonjong
6.1.5 Kata
Adjektif Pancaindera
(a) rasa : sedap manis lazat
masam kelat pahit
tawar
(b) pandang :
cantik molek hodoh
ayu buruk
(c) dengar : merdu mersik nyaring
bising
(d) bau : hanum wangi busuk
hapak
(e) sentuh : halus licin keras
Kasar lembut lembik
6.1.6 Kate
Adjektif Waktu
segera spontan lewat
lambat awal
6.1.7 Kate
Adjektif Cara
Cepat laju denas
Lambat perlahan
6.1.8 Kata
Adjektif Perasaan
Rindu geram asyik
Benahi ghairah benci
Sayang cinta
6.1.9 Kate
Adjektif Jarak
Jauh dekat hampin
nyaris
6.2 Golongan
Kata Tugas
Golongan kata
tugas ialah golongan kata yang bersifat pelbagai jenis atau heterogen, iaitu
yang terkandung dalamnya golongan-golongan kecil yang berbeza-beza tetapi
mempunyai satu sifat yang sama, iaitu
tidak boleh menjadi unsur inti bagi frasa-frasa endosentrik: frasa nama, frasa
kerja, dan frasa adjektif.
Perkataan-perkataan
dalam golongan kata tugas mi masuk ke dalam binaan ayat sama ada melalui
perhubungan dengan perkataan daripada golongan kata kerja, kata nama dan kata adjektif,
ataupun melalui penhubungan secara langsung dengan
binaan frasa atau klausa tertentu. Misalnya,
kata bilangan masuk ke dalam frasa nama melalui perhubungan dengan kata nama,
seperti dalam contoh yang berikut:
Frasa Nama
|
||
Kata Bilangan
|
Penjodoh Bilangan
|
Kata Nama
|
ramai
dua
beberapa
tiap-tiap
kebanyakan
|
-
orang
ekor
-
-
|
penonton
askar
kucing
calon
penduduk
|
Kata penguat pula masuk ke dalam frasa
adjektif melalui perhubungan dengan kata adjektif.
Contohnya:
Kata penguat
|
Kata adjektif
|
sungguh
amat
paling
kurang
|
indah
bahagia
tinggi
baik
|
Kata-kata
tugas masuk ke dalam ayat, klausa, atau frasa untuk mendukung sesuatu tugas
sintaksis tententu, iaitu sama ada sebagai penghubung, penerang, penguat,
pendepan, pembantu, penegas, penafi, pembenar, pemeri, ataupun tugas-tugas yang
lain lagi. Berdasarkan tugas-tugas yang demikian, maka kata tugas boleh dikenal
pasti sebagai yang benikut:
(i) kata
hubung : dan, atau,
tetapi
(ii) kata
seru : wah, amboi,
aduh
(iii) kata
tanya : bagaimana,
bila, benapa, mengapa
(iv) kata
perintah : sila, tolong,
hanap
(v) kata
pangkal ayat : hatta, maka,
syahadan
(vi) kata
bantu : akan, sudah,
pennah
(vii) kata
penguat : sangat, amat,
paling
(viii) kata
penegas : juga, lah, tah,
pun
(ix) kata
nafi : tidak,
bukan
(x) kata
pemeri : ialah, adalah
(xi) kata sendi nama : di, dan, dalam
(xii) kata pembenar : ya, benan, betul
(xiii) kata bilangan : dua, segala, benibu-nibu,masing-masing
(xiv) kata arah :
atas, bawah, dalam
(xv) kata pembenda : -nya
(xvi) kata penekan :
-nya
93
AKTIVITI
|
1. Secara berpasangan, catatkan dua contoh kata
adjektif untuk setiap jenis kata
adjektif, iaitu (i). kata adjektif sifatan
atau keadaan; (ii) kata adjektif warna; (iii)
kata adjektif ukuran; (iv) kata adjektif bentuk; (v) kata adjektif
waktu; (vi) kata adjektif jarak; (vii) kata adjektif cara; (viii) kata adjektif
perasaan; dan (ix) kata adjektif pancaindera.
2
Berdasarkan petikan di bawah, kenal pasti jenis-jenis kata tugas
yang berbeza, iaitu (i) kata hubung gabungan; (ii) kata hubung pancangan; (iii)
kata praklausa; (iv) kata prakfrasa dan kata pascakata.
Masyarakat kita sedang menghadapi krisis
pembudayaan bahasa Melayu dalam komunikasi, apatah lagi komunikasi yang
bersifat rasmi. Kian ketara ialah pengabaian sejumlah anggota masyarakat
pelbagai lapisan terhadap bahasa sebagai unsur teras kebudayaan dan tamadun.”
Demikian ditegaskan oleh tokoh bahasa, Profesor Dr. Haji Awang Sariyan ketika
membentangkan kertas utama yang bertajuk Melestarikan Bahasa Melayu dalam
Komunikasi dalam Seminar Kesantunan Berbahasa Peringkat Kebangsaan pada 28
hingga 29 Mac 2007 di Hotel Grand Continental, Kuala Terengganu.
Tegas beliau, “krisis pembudayaan
bahasa Melayu dapat diperhatikan dalam dua bentuk, iaitu, krisis pembudayaan
dalam hal taraf dan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa
ilmu, dan krisis pembudayaan tentang mutu penggunaan bahasa Melayu dalam
pelbagai ranah seperti pentadbiran, media massa, pendidikan dan di tempat
awam. Pelestarian bahasa Melayu dari sudut taraf dan fungsinya serta
penggunaannya penting untuk menyuburkan amalan komunikasi yang baik dan
berkesan, sekali gus dapat mengangkat martabat bahasa Melayu sebagai bahasa
tonggak tamadun bangsa.”
Seminar anjuran Institut Perguruan Sultan Mizan, Dewan Bahasa dan
Pustaka Wilayah Timur dan Kerajaan Negeri Terengganu ini bertujuan untuk
menghayati dan menerapkan bentuk serta strategi komunikasi yang bersopan dan
beretika bagi mengatasi kepincangan aspek penghayatan nilai serta adab
ke-sopanan dan kesantunan berbahasa yang semakin diabaikan dalam kalangan
masyarakat. Di samping itu, seminar ini diharapkan dapat memberikan input
dan maklumat baharu kepada para ilmuwan dan pentadbir sekolah agar dapat
menerapkan aspek kesantunan berbahasa dalam Pengajaran dan Pembelajaran
(P&P) sekali gus memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, bahasa
komunikasi dan bahasa perpaduan.
Seminar yang dihadiri oleh 200 orang peserta yang
terdiri daripada pensyarah, pegawai kerajaan, guru, bakal pendidik, penggiat
bahasa dan masyarakat umum ini telah dirasmikan oleh Pengarah Institut
Perguruan Sultan Mizan, Tuan Haji Nik Arif Raja Yusof. Dalam ucapan
perasmiannya, beliau menegaskan bahawa “penerapan kesantunan dan budi bahasa
dalam komunikasi amat penting untuk membentuk generasi yang berkualiti dan
berkeperibadian tinggi. Oleh itu, beliau berharap agar seminar ini dapat
menyemarakkan rasa cinta terhadap bahasa kebangsaan, mengngkat martabat
bahasa Melayu dan menyuntik semangat para peserta.
|
LATIHAN
|
Berdasarkan
petikan cerpen di bawah, kenal pasti dan gariskan golongan kata adjektif yang
terdapat. Kemudian kenal pasti jenis-jenis kata adjektif tersebut.
Kopi yang masih panas kucicip perlahan. Kurang manis. Aku mencapai
satu paket gula, mengoyakkan bucunya lalu mencurahkan isinya ke dalam cawan
putih bermulut heksagon. Tanganku mengacau sudu sambil mata merenung jauh.
"Kenapa kau diam?
Tak betulkah apa yang aku katakan?". Pandanganny menuntut jawapan. Dia
turut menghirup teh manis di dalam cawan di hadapannya.
Aku masih diam. Persoalan yang dihamburkan membuat aku malas mahu
melayan. "Hilwah... kau marah?"
Aku menggetis donat di dalam piring, lalu menyuapkannya ke mulut.
"Buat apa aku nak bertekak tentang persoalan yang kau sendiri telah
punya jawapan dan pilihan." "Aku bukan mengajak bertekak,
Hilwah. Tapi berkongsi pandangan," balasnya. Dia mengorak senyum.
"Err, tapi maksud kau, betullah kau bersetuju bila aku katakan
profesion perguruan itu serendah-rendah karier dalam kelas profesional? Aku
teguk lagi kopi yang masih hangat. Menarik nafas. "Ya... dan
tidak." Aku menjawab acuh tidak acuh. Hakikatnya pantai hatiku sedang diamuk
gelora. Rasa terhina!
|
|
BAHAN BACAAN
|
Abdullah
Hassan. (1980). Linguistik Am untuk Guru Bahasa Malaysia.
Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti.
Abdullah Hassan (penyunting) (1983). Rencana Linguistik. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abdullah Hassan (2006). Morfologi:Siri
Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu. Petaling Jaya:Penerbit Fajar
Bakti.Nik Safiah Karim et.al (1996; 2006). Tatabahasa Dewan. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abdullah Hassan (2008). Tatabahasa Pedagogi untuk Sekolah
Menengah.Kuala Lumpur:PTS Professional Publishing Sdn.Bhd.
Ali Mahmood et.al. (2007). Modul
Pembelajaran Morfo Sintaksis Bahasa Melayu:Kuala Lumpur:Open University
Malaysia.
Ali Mahmood et.al. (2010). Modul
Morfologi dan Sintaksis Bahasa Melayu:Kuala Lumpur:Open University
Malaysia
Nik Safiah Karim et.al (1996; 2006). Tatabahasa Dewan. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka
|
No comments:
Post a Comment