Friday, August 30, 2013

Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu


Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
1
Bab 8
FONEM SUPRASEGMENTAL DALAM BAHASA MELAYU
Pada akhir bab ini, pelajar akan dapat
a. Memahami konsep fonem suprasegmental dan dapat membezakannya dengan fonem segmental
b. Memahami konsep tekanan, kepanjangan, mora, jeda, tona dan intonasi dalam bahasa Melayu
c. Membezakan antara tekanan, kepanjangan, mora, jeda, tona dan intonasi dalam bahasa Melayu
Garis latar modul
8.1. Pengenalan
8.2. Tekanan
8.3. Kepanjangan
8.4. Jeda
8.5. Tona
8.6. Intonasi
8.7. Intonasi dalam ayat bahasa Melayu
Ringkasan bab
Rujukan
Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
2
Fonologi dapat dibahagikan kepada dua bidang, iaitu fonologi segmental dan fonologi suprasegmental. Bidang pertama adalah berkaitan dengan bunyi-bunyi bahasa.(Hal ini sudah diperincikan dalam Topik 7). Bidang kedua, iaitu fonologi suprasegmental pula berkaitan dengan unit yang lebih besar daripada bunyi, seperti suku kata, perkataan dan intonasi frasa (Gut, Ulrike, 2009). Suprasegemental merupakan fenomena fonologi seperti tekanan perkataan, intonasi dan tona yang lebih tinggi daripada segmen asas(Carr, P, 2008). Suprasegmental merupakan aspek bahasa yang ada kaitan dengan banyak segmen, seperti durasi, kelantangan, tempo, sifat nada dan kualiti suara (Ogden, R, 2009).Tekanan, nada dan intonasi juga dikenal sebagai fonem suprasegmental.
Menurut Ladefoged, P (2006), suprasegmental ialah ciri-ciri fonetik seperti tekanan, panjang-pendek, tona, dan intonasi yang tidak menjadi ciri bagi konsonan atau vokal tunggal. Hal ini juga bermakna suprasegmental melibatkan ciri yang lebih daripada satu konsonan atau vokal.
Fonem suprasegmental bahasa terdiri daripada beberapa jenis. Fonem suprasegmental bahasa Melayu terdiri daripada lima jenis, iaitu tekanan, panjang-pendek, jeda, intonasi dan nada (Raminah Sabaran & Rahim Syam, 1987). Menurut Abdullah Hassan (2006), terdapat empat bunyi suprasegmental yang bertaraf fonem, iaitu tekanan, panjang, tona dan persendian.
Sering juga istilah prosodi digunakan sebagai alternatif untuk merujuk kepada fonologi suprasegmental .Prosodi ialah pola tekanan dan intonasi dalam sesuatu bahasa.Kajian prosidi ialah kajian tentang ciri-ciri suprasegmental ujaran, seperti tekanan pada perkataan, ritma, dan intonasi (Carr, P, 2008). Oleh itu, aspek bahasa seperti tekanan, durasi, dan intonasi dirujuk sebagai suprasegmental. Seperti yang terkandung dalam maksud awalan supra, ciri-ciri bahasa melampaui sempadan bunyi segmen atau fonem bahasa, dan memberi kesan terhadap keseluruhan ujaran bahasa.
Fonem suprasegmental yang juga disebut fonem suprapenggalan ialah ciri atau sifat bunyi yang menindihi atau menumpangi sesuatu fonem. Maksudnya, cirri suprasegmental hadir bersama-sama fonem penggalan dengan cara menumpangi bunyi segmental. Fonem suprasegmental ini bukannya bunyi segmental atau bunyi penggalan, tetapi ciri yang hadir bersama dengan cara menindihi atau menumpangi bunyi penggalan.
Suprasegmental penting untuk menandakan semua jenis makna, khususnya untuk mengenal sikap penutur atau pendiriannya tentang hal yang dikatakan olehnya.Ringkasnya, fonem
8.1 PENGENALAN
Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
3
suprasegmental terdiri daripada tekanan, kepanjangan (durasi), jeda, tona dan intonasi.Hal ini dapat dirumuskan dalam Rajah 8.1 di bawah.
8.1 Jenis fonem segmental dalam bahasa Melayu
Ujaran
Segmental Suprasegmental
tekanan
kepanjangan (durasi)
jeda tona intonasi
Tekanan merupakan ciri suprasegmental dalam ujaran bahasa.Tekanan bukan sahaja dikenakan pada vokal dan konsonan tertentu malah pada kesuruhan suka kata.Suku kata yang ditekankan selalunya menerima banyak tenaga berbanding dengan suku kata yang tidak diberi tekanan (Lodefoged, 2006).
Unsur tekanan ialah bunyi suprasegmental yang dihasilkan bersama perkataan atau suku kata (Abdullah Hassan, 2006).Tekanan ialah ciri lemah atau kerasnya suara ketika sesuatu suku kata dilafazkan.Tekanan biasanya berlaku pada suku kata perkataan. Tekanan biasanya ditunjukkan dengan lambang (ˈ) pada suku kata
8.2. Tekanan
Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
4
tersebut, seperti [búdaʔ], [kértas] dan [méja].Seperti yang ditunjukkan dalam contoh, tekanan
berlaku pada vokal dalam bahasa Melayu. Bunyi vokal dalam bahasa Melayu disebut secara
lantang dan boleh juga dipanjangkan.
Dalam bahasa Melayu, tekanan tidak membezakan makna perkataan seperti dalam bahasa
Inggeris. Lihat beberapa contoh perkataan Inggeris yang dibezakan makna dengan
penggunaan tekanan ketika perkataan tersebut dilafazkan di bawah:
a. cónduct (kelakuan) berbeza daripada condúct (mengendalikan sesuatu)
b. súrvey (meninjau) berbeza daripada survéy (tinjauan)
c. éxport (mengeksport) berbeza daripada ex´port (benda yang dieksport)
d. pro´gress (memajukan) berbeza ´progress (kemajuan)
Seperti yang dijelaskan, perkataan pro´gress bermaksud “memajukan” (kata kerja)manakala
´progress bermaksud “kemajuan” (kata nama). Demikian juga perkataan cónductyang
tekanannya diletakkan pada awal suku kata membawamaksud “kelakuan” (kata nama)
sedangkan condúctyangtekanannya dilakukan pada suku kata kedua membawa maksud
“mengendalikan sesuatu” (kata kerja). Cara melafazkannya kedua-dua perkataan tersebut pun
berbeza. Demikianlah terdapat banyak perkataan Inggeris yang boleh membawa maksud
berbeza apabila dikenakan tekanan pada suku kata yang tertentu.
1. Fonologi suprasegmental fonologi berkaitan dengan apa?
2. Bahagikan fonem suprasegmental kepada jenis-jenisnya.
3. Apakah fungsi tekanan dalam bahasa?
Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
5
Bunyi segmen dalam suku kata boleh dibunyikan panjang atau pendek dalam bahasa-bahasa yang tertentu.Dalam rajah gambar sebelah bunyinya dilafazkan panjang.Misalnya, vokal dalam kata Inggerisbad dibunyikan lebih panjang berbanding dengan bat. Kepanjangan atau panjang pendek bunyi merupakan ciri khusus yangterdapat pada perkataan dalam bahasa-bahasa tertentu.Ciri kepanjangan ataupanjang pendek ini boleh membezakan makna dalam bahasa-bahasa tertentuseperti bahasa Inggeris dan Arab. Dalam bahasa Melayu kepanjangantidak membezakan makna dalam bahasaMelayu.
Carr, P (2008) menjelaskan mora sebagai istilah yang digunakan untuk menghuraikan panjang pendek segmen dalam bahasa.Kamus Linguistik (1997) mendefinisikan mora sebagai unit terkecil untuk mengukur kuantiti atau kepanjangan dalam sistem prosidi, iaitu nada, kelantangan atau irama bunyi.
Vokal panjang dikatakan mempunyai dua mora manakala dalam vokal pendekterdapat hanya satu mora.Dalam kata bahasa Hindi, misalnya sepertidalam rajah di sebelah, jap merupakan vokal pendek manakala jaap merupakan vokal panjang. Ciri panjang pendek ini ditanda oleh tanda titik yang disebut mora.Jikatanda mora itu satu titik (.), kepanjangan bunyinya setengah mora; dua titik (:),kepanjangannya satu mora; dan jika empat titik (::), kepanjangannya ialah duamora.
Dalam bahasa Inggeris, perbezaan makna terjadi apabila kepanjangan inidigunakan.Dengan demikian, unsur ini menjadi ciri distingtif dalam bahasa Inggeris.Contohnya, perkataan sit[sit]bermakna “duduk”, dan seat [si:t]bermakna“tempat duduk”; ship[šip]maknanya “kapal” dan sheep [ši:p]bermakna “kambing biri-biri”. Demikian juga dalam perkataan fit
8.3. Kepanjangan
Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
6
[fit] (sesuai) berbeza makna dengan feet [fi:t] (kaki). Oleh sebab unsur suprasegmental /:/ ini
membezakan makna, maka mora juga bertaraf fonem (Abdullah Hassan, 2006).
Jeda(pause) merujuk kepada sebarang kesenyapan yang berlaku
antara perkataan atau bahagian-bahagian perkataan semasa
bercakap (Matthews, P.H.1997). Menurut Abdullah Hassan
(2006), jeda ialah unsur senyap dalam ujaran. Dengan demikian,
jeda merupkan kesenyapan atau hentian yang berlaku suku kata
atau perkataanyang dilafazkan. Jeda yang juga disebut
persendian ialah ciri atau unsur hentian (senyap) dalamujaran
sebagai tanda memisahkan unsur linguistik, iaitu perkataan, ayat
ataurangkai kata. Adakala istilah jungtur (juncture) juga
digunakan untuk merujuk kepada unsur senyap dalam ujaran ini.
Jeda atau persendian yang merupakan hentian pendek dalam pertuturan dilambangkan oleh
tanda (+).Apabila mentranskripsikan ujaran yang bersambung seperti rumah besar, adalah
perlu untuk menandakan kewujudan jeda antara kedua-dua perkataan tersebut.Dengan
demikian, rumah besar ditranskripsikan sebagai [rumah+besar].Dengan adanya lambang jeda
[+], dua perkataan dalam rumah besar dapat disebutkan dengan hentian selepas satu
perkataan.Demikian juga jadual waktu dan mata pelajaran yang dapat ditranskripsikan
sebagai [jadual+waktu] dan [mata+pelajaran].Jadi, lambang persendian [+] ini, iaitu tanda
plus ini memisahkan perkataan dan dilafazkan satu selepas satu dua perkataan tersebut.
8.4 Jeda
1. Apakah fungsi panjang dan pendeknya bunyi dalam bahasa?
2. Berikan definisi mora.
3. Berikan dua contoh mora yang menunjukkan perbezaan makna perkataan
dalam bahasa Inggeris.
Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
7
Dalam bahasa yang tertentu, seperti bahasa Inggeris, unsur jeda ini amat berguna untuk membezakanmakna. Misalnya, ujaran I scream,(saya menjerit) dan ice-cream(aiskrim) bunyiujarannya sama dan dengan demikian sukar untuk dibezakan maknanya, sekiranya kita tidakmembezakannya dengan jeda. Lihat contohnya seperti yang berikut:
a. I scream / ai+skri:m /(saya menjerit) dan ice cream /ais+kri:m /(aiskrim)
b. night rate /naɪt+ reɪt/ (kadar malam) dan nitrate /naɪtret/ (nitrat)
c. a name /a+néim/ (satu nama) dan an aim [ən+éim] (satu matlamat)
Dalam bahasa Melayu juga terdapat rangkai kata yang boleh mengelirukanmakna sekiranya tidak dipakai tanda jeda. Misalnya, ujaran belikantin (belikan tin) dan belikantin (beli kantin). Untuk membezakan makna ujaran tersebut, rangkai kata itu perlu ditandai oleh tanda jeda seperti yang berikut:
/ belikan + tin / (membelikan tin) = tin yang dibeli”
/ beli + kantin /(membeli kantin) = kantin yang dibeli”
Sebenarnya, jeda atau persendian merupakan unsur pembeza dalam bahasa.Jeda juga digunakan untuk membezakan makna ayat. Contoh ayat “Saya membaca buku kakak” boleh dibezakan maknanya dengan memakai jeda seperti yang berikut:
a. / # Saya membaca buku kakak # /
(Maksudnya saya membaca buku kepunyaan kakak)
b. / # Saya membaca buku # kakak /
(Maksudnya saya memberitahu kakak bahawa saya membaca buku)
Perhatikan beberapa contoh ayat yang dibezakan makna kerana jeda.
c. / # Kami makan sate kambing # /
(Maksudnya kami makan sate daging kambing)
d. / # Kami makan sate # kambing /
(Maksudnya kami memberitahu kambing bahawa kami makan sate)
e. /#Meena# lembu#/
(Maksudnya, Meena diberitahu ada lembu)
f. /#Meena lembu#/
(Maksudnya, Meena dimarahi dan diumpamakan sebagai lembu)
Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
8
Lebih 50% peratus daripada bahasa dunia merupakan bahasa yang mempunyai tona. Di
Afrika, umpamanya terdapat lebih 100 bahasa bertona (Victoria Fromkin, et.al. 2011).
Apakah itu tona (tone) Arbak Othman (1983) mentakrifkan tona sebagai nada suara yang
tinggi atau turun apabila menyebut sesuatu suku kata atau morfem. Justeru, tona merujuk
kepada hal naik atau turunnya suara dalam pengucapan suku kata atau
perkataan.Banyakbahasa mempunyai tona. Dalam sesetengah bahasa, perubahan makna
perkataan dapat dinyatakan dengan tona, seperti bahasa Mandarin, bahasa Thai, bahasa
Vietnam, bahasa Laos, bahasa Myanmar dan bahasaKampuchea.
Terdapat dua cara yang digunakan untuk membezakan tinggi rendahnya bunyi satu-satu
perkataan itu dalam bahasa tonaan.Yang pertama adalah menggunakan tanda diakatik untuk
menyatakan tona menaik, tona tengah, tona meninggi dan tona rendah seperti yang berikut:
Tona menaik [ ]
Tona tengah [- ]
Tona meninggi[ ´]
Tona rendah [ `]
Tona menurun [ ]
Cara kedua pula adalah dengan menggunakan tanda nombor 1 hingga 4 untuk
menunjukkanperbezaan tona seperti yang berikut:
8.4 Tona
1. Jeda bermaksud ……………………………………………………………….
2. Berikan DUA contoh jeda yang digunakan dalam bahasa Melayu.
3. Bagaimanakah ayat yang berikut dapat ditunjukkan perbezaan makna –
“Salmah kambing”.
Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
9
Tona tinggi (sangat keras) 1
Tona sederhana tinggi (keras) 2
Tona rendah (lemah) 3
Tona sangat rendah (sangat lemah) 4
Walau bagaimanapun, ada pandangan yang berbeza antara ahli bahasa yang menggunakan tona 4 untuktona tinggi (sangat keras), 3 untuk tona sederhana tinggi (keras), 2 untuk tonarendah (lemah) dan 1 untuk tona sangat rendah (sangat lemah).
Dalam bahasa Mandarin, terdapat perkataan yang berbeza kerana perbezaan tona dalam sebutannya.Bahasa Mandarin menggunakan empat tona, iaitu nada tengah [-], nada meninggi [´], nada menaik [ ]dan nada rendah [`]. Perhatikan Rajah 8.1 yang menunjukkan empat tona yang berbeza bagi perkataan ma dalam bahasa Mandarin.
Rajah 8.1 Tona bagi kata madalam bahasa Mandarin
Tona menaik mӑ(kuda)
Tona tengah mā(ibu)
Tona meninggimá (jerami)
Tona rendah mà(marah)
Demikian juga kata fangdalam bahasa Mandarin dapat dinyatakan dengan unsur tona yang berbeza seperti yang berikut:
Tona menaik f ӑng (meniru)
Tona tengah f āng (segi empat)
Tona meninggi f áng (rumah)
Tona rendahf àng (letak bawah)
Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
10
Dalam bahasa Thai pula terdapat lima tona, iaitu nada rendah [ ` ], tengah [ - ], meninggi [´ ],
menurun [ ] dan menaik [ ]. Perhatikan contoh tona bagi perkataan na di bawah:
Tona rendah [nà:] nama timangan
Tona tengah [nā:] padi
Tona meninggi [ná] pakcik atau makcik muda
Tona menurun [nâ] muka
Tona menaik [nӑ] tebal
(Dipetik daripadaVictoria Fromkin, et.al, (2011)
Apakah itu intonasi?Nik Safiah Karim et.al (2008) mendefinsikan intonasi sebagai nada suara
naik turun yang wujud sewaktu mengucapkan ayat atau bahagian ayat. Intonasi ialah nada
tentang corak pertuturan (Beverly Collins, B & Mees, I. M (2009). Dengan demikian dapat
dirumuskan bahawa intonasi ialah turun naik nada suara dalam pengucapan ayat atau
frasa.Intonasijuga disebut sebagai lagu bahasa.Apabila kita bertutur, kita menggunakan ayatayat
yang diucapkan secara bersambung-sambung. Ayat-ayat yang dituturkan itu turut
menggunakan intonasi atau lagu bahasa yang berbeza-beza.
Intonasi dalam ayat dalam bahasa Melayu adalah berbeza-beza, Intonasi berita misalnya
menurun pada akhir ayat, manakala dalam ayat tanya intonasinya meninggi pada akhir ayat.
Tingkat nada dalam intonasi biasanya ditandakan dengan angka 1, 2, 3, dan 4, seperti yang
berikut:
1 - Nada yang paling rendah
2 - Nada yang permulaan dalam ujaran sesuatu ayat
8.6 Intonasi
1. Nyatakan dua cara tona dapat ditunjukkan dalam bahasa.
2. Catatkan empat tanda diakratik yang digunakan untuk menunjukkan tona
dalam bahasa.
Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
11
3 - Nada yang dianggap sebagai nada tekanan
4 - Nada yang paling tinggi
(Dipetik daripada Tatabahasa Dewan Edisi Keempat, Nik Safiah Karim et.al, 2008)
8.5.1 Intonasi dalam ayat bahasa Melayu
Semua jenis ciri suprasegmental atau suprapenggalan, iaitu tekanan,kepanjangan, jeda dan tona secara kombinasi turut membentuk intonasi ayat, dan digunakan dalam pertuturan.Berikut diturunkan beberapa contoh pola intonasi ayat bahasaMelayu seperti yang berikut:
a. Intonasi ayat penyata
b. Intonasi ayat tanya
c. Intonasi ayat perintah
d. Intonasi ayat songsang
e. Intonasi ayat pasif
a. Intonasi ayat penyata
Intonasi ayat penyata mempunyai pola intonasi 2-4-2-3, seperti dalam ayatyang berikut:
4 3
Orang itu guru (2-4-2-3)
2 2
Frasa subjek orang itu ditandai oleh tingkat nada 2-4, manakala frasa predikat guruditandai oleh tingkat 2-3.Pemisahan frasa subjek daripada predikat menjadi jelas disebabkan nada suara turun daripada tingkat 4 pada subjek orang itu ke tingkat nada 2, iaitu nada permulaan bagi frasa predikat guru.Tingkat nada 3 pada suku kata akhir menandakan selesainya pengucapan frasa predikat guru.
b. Intonasi ayat tanya
Dalam bahasa Melayu, intonasi ayat tanya biasa ditandai dengan tingkat nada 2-4-3-4. Tingkat nada 3 pada suku kata akhir ayat naik semula ke nada 4 sebagai tanda selesainya pengucapan ayat. Contohnya:
Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
12
4 3 4
Orang itu guru? (2-4-3-4)
2
Intonasi ayat tanya seperti contoh di atas digunakan dalam bentuk pertanyaan kepada seorang pendengar untuk dijawab oleh pendengar berkenaan.Ayat tanya dapat juga dibentuk dengan meletakkan partikel -kah padabahagian predikat ayat. Dalam hal ini, oleh sebab predikat yang disertai partikel -kah dipentingkan, maka predikat dipindahkan ke bahagian hadapan ayatmenjadi:
Gurukah orang itu?
Intonasi bagi ayat tanya di atas ditandai dengan tingkat nada 2-3-1-4 seperti dalam contoh yang berikut:
3 4
Gurukah orang i tu? (2-3-1-4)
2 1
c. Intonasi ayat perintah
Dalam ayat perintah, bahagian predikat lebih dipentingkan berbanding dengan bahagiansubjek. Sebagai contoh, ayat Pergi! sebenarnya terbit daripada ayat Awak pergi!Kata ganti nama diri kedua, iaitu awak digugurkan dan meninggalkan predikatpergi. Frasa predikat pergi dilafazkan dengan tingkat nada 2-3 seperti yang berikut:
3
Pergi! (2-3)
2
d. Intonasi ayat songsang
Ayat bahasa Melayu dalam bentuk susunan biasa ialah Subjek + Predikat. Walaubagaimanapun, dalam percakapan atau pertuturan seharian, kerap berlaku susunan ayat yang berlawanan dengan pola biasa tersebut, iaitu bahagian predikatayat mendahului bahagian subjek. Ayat yang mempunyai susunan sedemikiandisebut ayat terbalik atau ayat songsang. Contoh:
Susunan biasa :Kucing itu + comel
Ayat songsang :Comel + kucing itu
Susunan biasa : Pelajar itu + pengawas
Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
13
Ayat songsang : Pengawas + pelajar itu
Intonasi ayat penyata biasa seperti yang telah dijelaskan mempunyai tingkatnada 2-4-2-3 seperti yang berikut:
4 3
Kucing i tu comel (2-4-2-3)
2 2
Apabila ayat tersebut disongsangkan, intonasinya bertukar menjadi 2-3-1,seperti yang berikut:
3
Comel kucing itu. (2-3-1)
2 1
e. Intonasi ayat pasif
Ayat pasif mempunyai intonasi yang sama seperti ayat aktif biasa, iaitu 2-4-2-3.Perhatikan contoh ayat aktif dahulu seperti yang berikut:
4 3
Ahmad akanmembeli rumah i tu. (2-4-2-3)
2 2
Ayat pasif:
4 3
Rumah itu akan dibeli oleh Ahmad. (2-4-2-3-1)
2 2 1
Dalam ayat-ayat di atas, bahagian pertama yang mempunyai tingkat nada 2-4 merupakan subjek, manakala bahagian kedua yang mempunyai tingkat nada 2-3 pula merupakan bahagian predikat ayat.Demikianlah terdapat lima jenis intonasi ayat dasar yang terdapat dalam bahasa Melayu. Seperti yang dijelaskan, nada intonasi didapati berbeza-beza berdasarkan ayat yang dilafazkan dalam bahasa Melayu.
Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
14
Intonasi mempunyai beberapa fungsi dalam bahasa. Fungsi pentingnya adalah untuk
membezakan makna antara perkataan dalam bahasa-bahasa tertentu, seperti bahasa
Inggeris.Intonasi juga menjelaskan fungsi nahu, iaitu menyatakan jenis ayat yang dilafazkan.
Misalnya, ayat tanya atau atau ayat penyata. Selain itu, intonasi juga berguna untuk
mengetahui sikap pengguna bahasa semasa berkomunikasi. Intonasi yang digunakan oleh
penutur dapat menunjukkan sikap marah, kejengkelan, kehairanan, atau sindirannya.
1. Apakah maksud intonasi?
2. Lakarkan intonasi bagi ayat tanya yang berikut:
“Mereka sudah pulang”.
Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
15
1. Fonem suprasegmental terdiri daripada tekanan, jeda, mora, tona, intonasi dalam bahasa Melayu.
2. Tekanan ialah ciri lemah atau keras suara apabila sesuatu suku kata dilafazkan.
3. Salah satu fungsi tekanan adalah untuk membezakan makna.
4. Kepanjangan ialah bunyi panjang atau pendek dalam suku kata untuk membezakan makna.
5. Jeda ialah kesenyaan dalam suku kata.
6. Jeda dilambangkan oleh tanda plus (+).
7. Tona ialah nada suara yang tinggi atau turun.
8. Tona ditunjukkan oleh tanda diakratik dan nombor.
9. Intonasi ialah turun naik nada suara dalam pengucapan ayat atau frasa.
10. Intonasi dalam bahasa Melayu berbeza mengikut jenis-jenisnya.
Bab 8: Fonem Suprasegmental Dalam Bahasa Melayu
16
Abdullah Hassan. 2006. Linguistik Am. Kuala Lumpur: PTS Professional
Arbak Othman. 1983. Permulaan Ilmu Linguistik. Sarjana Enterprise: Kuala Lumpur
Collins, Beverley dan Mees, Inger. M. 2009. Practical Phonetics and Phonology: A resource book for students. New York: Routedge
Indrawati Zahid dan Mardian Shah Omar. 2006. Fonetik dan Fonologi. Kuala Lumpur: PTS Professional
Kamus Linguistik. 1997. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Ladefoged, Peter. 2006. A Course in Phonetics.Thomson Boston: Wadsworth
Nik Safiah Karim et.al. 2008. Tatabahasa Dewan. Edisi KetigaKuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.
Nor Hashimah Jalaluddin Asas Fonetik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Paitoon M. Chaiyanara. 2006. Pengenalan Fonetik dan Fonologi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Peter Carr. 2008. A Glossary of Phonology. Edinburg: Edinburg University Press.
P.H. Matthews. 1997. Oxford Concise Dictionary of Linguistics. Oxford: Oxford University Press
Raminah Sabaran &Rahim Syam. 1989. Kajian Bahasa untuk Pelatih Maktab MaktabPetaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti
Richard Ogden. An Introduction to English Phonetics.Edinburg: Edinburg University Press.
Roach, Peter. 1995. English Phonetics and Phonology. Cambridge University Press. Urika Gut. 2009. Introduction to English Phonetics and PhonologyFrankfurt: Verlag de Wissenschaften
Victoria Fromklin.et.al 2011.Introduction to LanguageBoston: Wodsworth

No comments:

Post a Comment